You are currently viewing Епизод #41: Диана Аврамова

Епизод #41: Диана Аврамова

Диана Аврамова (1925 – 1999) завършва Девическата гимназия във Варна. Първоначално се увлича по литература и театър и участва в постановки на Варненския драматичен театър. Впоследствие се насочва към балета под ръководството на първите балетмайстори на Тошко Иванов и Асен Манолов. Участва в първите постановки на Варненската опера: „Продадена невеста“ от Б. Сметана, „Болеро“ от М. Равел, „Шехерезада“ от Р. Корсаков.

 
„Пускаха ни в Драмата като миманс да се учим на драматично изкуство - все пак и балетът е драма.“
00:00

Исках да стана драматична артистка, но не можах И тогава балетистът Тошко Иванов сформира в Операта някаква трупа. Той казваше, че се открива Опера във Варна, “Ще има Държавна Опера!” А опера е имало преди това, но всичко това е минало-заминало. Тошко Иванов е варненец, почина преди няколко месеца на 80 и колко години, учил е във Виена, в България, във Франция. Той събра няколко момичета, между които и аз, каза ми, веднага ела, ще те взема за моя партньорка. Той толкова много обичаше балета, беше всеотдаен във всичко, да направи ръката ти, да покаже пръстите, да шие, да ти направи дреха, но това беше по-нататък. Първо той събра няколко момичета и ние тренирахме в театъра и в онова голямото фоайе, което е към площада, защото нямаше още нищо, нито беше дошъл директор, тогава Николаев (Стефан – бел. ред.) беше май директор на Театъра… И така постепенно се събрахме около 6 момичета и понеже не ни плащаха, просто отивахме да играем, да научим нещо. Пускаха ни в Драмата като миманс да се учим на драматично изкуство, все пак и балетът е драма, да покажеш нещо с очите си, с движенията си даже. Там съм играла „От ума си тегли“, една полка играех. Направиха ни зала в Театъра и казаха, че ще дойде Петър Райчев и ще доведе артисти. Известният Петър Райчев, къде не сме чели за него, къде не е пял… Ще дойде и синът му Руслан Райчев.

Шест момичета бяхме, всъщност ние какво знаем, някакви школички сме учили. Толкова хубаво беше, с такъв ентусиазъм, ние нямахме дрехи, даже сме играли по бански костюми, представяте ли си, но не с бикини, цели бански костюми и си шиехме сами пантофи, защото нямахме никакви, някаква поличка, нямахме какво да сложим, казвам ви, това е началото. Тогава Асен Манолов дойде и ни направи танците на „Продадена Невеста“. Дойде със замах, той беше такъв. Аз не съм виждала по-комичен, по-привлекателен и по-остроумен човек, да понася хумор и да ти отвръща с хумор. Асен Манолов беше много интелигентен, много четеше, той е софиянец, дълго време е играл в Оперетата и го викат тук.

Аз бях първата солистка от балета и играех с Асен Манолов.

На премиерата беше стълпотворение от най-висши кръгове. Дойде Лили Берон, балерина от Софийската опера, но тя беше светило, нещо изключително навремето, после дълго време и като педагог. Ние като чухме, че е дошла Лили Берон за премиерата… На мен от страх ми падна един чорап. „Продадена Невеста“ е битова такава, сладка опера, хубава музика, танците бяха много хубави в първо действие, във второ действие…И след като свърши, имаше поздравления от Министерството, от Варна, от варненската общественост, която беше много радостна, че имаме отново опера, защото преди години е имало. 

Проектът се реализира по Програма СЪЗДАВАНЕ на Национален фонд „Култура“ и с медийното партньорство на Радио Варна.