Театър на умното развлечение. На 23 март във Варненския куклен театър не гръмна пушка, а извинение и фалшив пистолет в ръцете на разсърдена домакиня.
Дни преди Благовещение и Деня на театъра през сцената на Варненския куклен театър мина като метеор авторският спектакъл “Апетит” на номинираната за ИКАР/2019 Здрава Каменова и Мариана Събева. Режисьор е младият Благой Бойчев, художник Анна Янакиева. В спектакъла участват водещата на БГ радио Богдана Трифонова и самата Здрава Каменова.
Отидох да гледам, защото първо, бях любопитна към тази нова българска пиеса и второ, донякъде следя работата на режисьора. Името на Здрава Kаменова не е ново. Тя пише и участва активно в свои проекти от няколко години.
Сюжетът беше женски или да кажем още по-конкретно, екзистенциално-женски, доколкото екзистенциалното може полово да се разделя. Пиесата е написана специално за двете актриси – Богдана /родена през 1971 в София, завършва ВИТИЗ със специалност „Актьорско майсторство за куклен театър“ в класа на професор Дора Рускова/ и Здрава /родена през 1979 в София, завършва НАТФИЗ в същата специалност при проф. Румен Рачев/. Здрава Каменова досега е печелила 2 ИКАР-а – за ролята си в „Карлсон и дребосъчето” през 2004 и за най-добър драматургичен текст на „Праехидно”, заедно с Гергана Димитрова през 2012. Тази година е номинирана за най-добра актриса в „Дом за овце и сънища” /също по неин текст/. Забележително е, че тя е автор вече на повече от 20 драматургични текста.
Тя е радиоводеща в кулинарно предаване. Частта с кулинарията много не й се получава, но тя обича да дава съвети и търси смисъла на своя и чуждите животи. Насред фатално, вероятно последно, радиопредаване, в студиото нахлува жена с провален брак след съвет на водещата. Домакинята, бивша съпруга на оперен певец, иска да бъде овъзмездена в началото с извинение, а после, с пистолет в ръка, и с опит да върне мъжа си. Двете жени се оказват сами, случайно споделени, объркани, но и откриващи всяка своя начин да бъде щастлива. Четиридесетгодишни и без време – смели. Обръщането към себе си става в екстремни условия, притиснати от напора на обстоятелства, емоции и лудост /зависи от гледаната точка/. Две жени разкриват илюзиите, с които са живели.
Добре написан текст за театър, който беше и добре изигран. Представлението беше поело своя риск – малко прекаляване от страна на двете актриси към бутафорното и комедийното, щеше да провали добрия семпъл стил. Интелигентно написаният и изигран текст остави у публиката точните въпроси и зареди с очакване и любопитство следващите проекти на авторите на спектакъла.