В далечната вече 2003 година се опитах да си представя как да изглежда историята на Варна. Идеята ми е повлияна от направлението „Анали”, възникнало във Франция през 1929 година с издаването на списанието „Анали на икономическа и социална история“. М. Блок, Л. Льофевр, Ф. Бродел и Ж. льо Гоф призовават да се прекрачат изкуствените граници, разделящи науките.[1] Навлизат в социологията, икономиката, географията. Започват системно да проучват регистри за преброяване на населението, удостоверения за раждане и смърт, данъчни декларации и отчети на манифактури, цехове, занаятчийски работилници, учебни дневници, справки за приюти, благотворителни инициативи на църквата…
Интердисциплинарните изследвания ни помагат да разберем какво се случва с една общност, която споделя географските предимства и неудобства на определена територия, икономически колебания, оценки на благополучие и неуспех. Оказва се, че често корените на обществените колизии са „скрити” в събития, „нефиксирани” от официалната хроника. Те оформят онази сложна смесица от стандарти, умонастроения, навици и стремежи, които в определена ситуация изкристализират в съдбоносни поврати.
Осмисляйки реалностите във Варна, се опитах да конструирам тематичната рамка за изследвания, независимо от конкретната историческа епоха, основана на три начала: частния живот – светът на „монотонното” всекидневие и стереотипи, заключени в битово съществуване и общуване. Втората историческа реалност е своеобразен антипод на първата – публичния живот. Това е светът на човешката откритост, където действията на личността претърпяват необходимата и неизбежна обществена легитимация и оценка. Третата група от условия, които слагат неизбежния отпечатък върху историческите факти, е светът на движението и междукултурното общуване. Там отделният човек се сблъсква с перспективата да бъде витален и различен. В схематичен вид планът за изследване на историята на Варна, основан на местните условя, изглежда по следния начин:
Частен живот
І. Съществуване
- Раждане – култове и практики, отношение към пола.
- Погребения – поверия, символика, поклонения..
- Жилища – организиране на всекидневието, общуване в семейството, семейни празници, роднини, гости, взаимопомощ
- Вилни зони – устройство, предназначение.
- Храна – съдържание, ритуали на консумиране, доставка, размяна.
- Болести и здравеопазване – лечебни практики, епидемии, отношение към определени заболявания, магии и заклинания.
- Чистота – канализация, водоснабдяване, сметопочистване, обществени и собствени бани, кладенци, чешми.
- Лични средства за придвижване – каруци, колесници, велосипеди, мотопеди, автомобили, скейтбордове, ролкови кънки…
- Облекло и мода – мъжки и женски дрехи, тоалети и други аксесоари, дизайн, влияния, оценки.
ІІ. Общуване
- Мъже и жени – разпределение на ролите, подчиненост.
- Родители и деца – инициация, възпитание, норми.
- Род и семейство – брак, развод, семейни празници, взаимопомощ.
- Близки и познати – посрещане и изпращане на гости, подаръци, пирове, чествания
Публичен живот
І. Стопански дейности
- Транспорт и комуникации – водопроводи, канали, телефони, електричество, пристанища, пътища, железници, летища, мостове, транспорт
- Търговия – пазари, тържища, борси, магазини, хали, супермаркети, търговски вериги, молове.
- Работилници, предприятия, ателиета – занаяти, бръснари, фризьори, ателиета за ремонти, сувенири и др.
- Финансови институции – банки и застраховане, финансови къщи
ІІ. Управление
- Правни институции – съдилища, прокуратура, следствие, адвокатура, съдебни изпълнители, нотариуси.
- Регионална и местна власт – губернатори, областни управители, поделения на министерства и агенции, общини, кметства.
- Политическо представителство – партии и политически движения.
- Гражданско представителство – нестопански организации, граждански инициативи, неформални групи и сдружения.
ІІІ. Социална защита
- Здравеопазване – лечебници, болници, клиники
- Социални дейности – домове за стари хора, сиропиталища, трапезарии за бедни, подпомагане на безработни и други инициативи и дейности за социална защита
ІV. Образование и наука
- Образование – практики на предаване на знания и умения, училища, школи и домове за придобиване на способности, университети.
- Изследвания – научно-изследователски институти, бизнес инкубатори, технологични паркове.
- Форуми – диспути, конференции, научни конгреси, симпозиуми
- Културни институции и дейности
- Културно-историческо наследство – музеи, библиотеки, архив.
- Представяне на художествена култура – художествени галерии, зали за театрални спектакли, концерти и кинопрожекции, професионални културни институти.
- Популяризиране на художествена култура – фестивали и конкурси.
- Художествени и културно-просветни центрове – художествени-творчески сдружения, читалища, любителско изкуство.
- Културни и творчески индустрии – вестници, списания, издателства, радиостанции, телевизии, занаяти.
VІ. Свободно време, празници, развлечения
- Площадни забавления –люлки, панаири, лунапаркове, цирк.
- Градински увеселения – паркове, градини, шадравани, зоопаркове, аквариуми, делфинариуми.
- Плажове и морски атракции – морски бани, басейни, туристически комплекси.
- Игри и състезания – Дарзалеи, рицарски турнири, спортове, амфитеатри, стадиони, зали, площадки, колодруми, хиподруми.
- Забавления – ресторанти, кафенета, сладкарници, музикални клубове, дискотеки, градско стъргало.
- Градски празници – религиозни и светски празници и чествания, карнавали, балове
Междукултурни връзки
І. Етноси във Варна и региона
- Български етнос.
- Гръцки етнос.
- Ромски етнос.
- Турски етнос.
- Арменски етнос.
- Еврейски етнос.
- Гагаузи
- Изчезнали етноси
ІІ. Миграционни движения
- Икономическа миграция.
- Политическа миграция.
- Религиозна миграция.
Дали ще бъде адекватно осмислено и представено миналото на Варна е въпрос на интелектуален капацитет, политическа воля и финансови възможности. Ползите са многобройни, всеобхватни и безспорни.
Анализите, обобщенията и откритията ще влязат в училищните и университетски програми по история, география, икономика, търговия, маркетинг, туризъм, езиково обучение, литература, музика, изобразително изкуство, етика и право, философия… за да направят абстрактните научни знания на младите хора конкретни и видими.
Бизнесът ще намери нови перспективи за инвестиции и възможности да рекламира своята продукция чрез мястото, в което създава стоки и услуги. Това неизбежно ще го направи и по-открит за участие в общи каузи за града и региона.
В изкуствата ще нахлуят нови теми, които ще ни накарат да усетим енергията на общото съществуване. Сгради, паметници, археологически обекти, елементите от градския дизайн ще заживеят с истории, които ще ги направят важни и значими.
Справочници, енциклопедии, пътеводители, аудио-музикални продукти, занаятчийски изделия, уеб сайтове ще приобщават милиони към миналото и настоящето на един град, устоял на природните и обществени катаклизми.
Дали това ще се случи – зависи от нас.